Στις αρχές της νέας σχολικής χρονιάς, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ενημέρωσε ότι και φέτος θα προχωρήσει στη χορήγηση προσωπικών φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών προκειμένου να εφαρμόσει εκ νέου το πρόγραμμα της «Ψηφιακής Διδασκαλίας».
Έτσι όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από τις οικονομικές δυνατότητες των γονιών τους, θα είναι σε θέση να απολαύσουν τις ευεργετικές διαστάσεις της τεχνολογίας. Ενημέρωση, εκπαίδευση, έκθεση σε διαφορετικές κουλτούρες και νοοτροπίες και εν τέλει μια νέα μορφή επικοινωνίας, κοινωνική και διαπροσωπική, την οποία διαμόρφωσε ριζικά η τεχνολογία. Ειδικότερα, αυτή η νέα μορφή διδασκαλίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες καθώς ενισχύει τη συγκέντρωση και τον οπτικό-κινητικό συντονισμό.
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» επικροτεί την κίνηση αυτή του Υπουργείου καθώς η εξοικείωση με τη χρήση φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την εκπαίδευση των μαθητών. Παράλληλα, όμως, οφείλει να τονίσει και ορισμένους κινδύνους που μπορούν να προκύψουν από την άγνοια ή την κακή χρήση της Τεχνολογίας, διαταράσσοντας τη ψυχική και τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών.Η ασύδοτη χρήση των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα διαγωγής και κοινωνικότητάς τους. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις όπου τα παιδιά, εθιζόμενα στη χρήση του διαδικτύου, αποξενώνονται από το οικογενειακό τους περιβάλλον, πέφτουν θύματα εκφοβισμού ή προσηλυτισμού ή λαμβάνουν πληροφορίες ακατάλληλου περιεχομένου. Επιπλέον, δεν πρέπει να παραβλέπεται και το γεγονός ότι η παροχή δωρεάν κινητής σύνδεσης με το διαδίκτυο στα παιδιά, μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης και σωστής παρακολούθησης των μαθημάτων, σε ενθάρρυνση επικοινωνίας με λάθος ανθρώπους που στοχοποιούν και παρενοχλούν τα παιδιά, αλλά και σε συγκρούσεις με τους γονείς που επιχειρούν να περιορίσουν την αλόγιστη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών. Προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιου είδους φαινόμενα, οι γονείς μπορούν να λάβουν συγκεκριμένα προληπτικά μέτρα, όπως:
- Η χορήγηση προσωπικών φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών θα πρέπει οπωσδήποτε να συνοδεύεται από συνεχή εκπαίδευση και ενημέρωση τόσο των μαθητών όσο και των γονιών τους σχετικά με την καλή και κακή χρήση της τεχνολογίας.
- Οι γονείς οφείλουν να εξασφαλίσουν ότι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές χρησιμοποιούνται για το λόγο που πρέπει, ενθαρρύνοντας τα παιδιά τους να μην αποκαλύπτουν ποτέ τα προσωπικά τους στοιχεία. «Αφιερώστε χρόνο μπροστά στον υπολογιστή μαζί με τα παιδιά σας. Ανακαλύψτε παιχνίδια ή ιστοσελίδες οι οποίες μπορούν να μετατρέψουν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή σε ευκαιρία για μια ακόμη οικογενειακή δραστηριότητα».
- Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής θα πρέπει να τοποθετείται σε κεντρικό σημείο του σπιτιού και όχι στο παιδικό δωμάτιο, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται πάντα η επιτήρηση από το γονέα και παράλληλα να μην παραβιάζεται η ιδιωτικότητα των παιδιών. Επίσης, χρειάζεται ένας σταθερός και διακριτικός έλεγχος του τρόπου με τον οποίο το παιδί χειρίζεται τον υπολογιστή (εάν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο έχοντας πρόσβαση σε ελεύθερο δίκτυο, ποιες ιστοσελίδες επισκέπτεται, τι παιχνίδια παίζει κλπ).
- Οι γονείς θα πρέπει να θέσουν χρονικά όρια χρήσης του υπολογιστή και ταυτόχρονα να μιλήσουν ειλικρινά στα παιδιά τους για τους κινδύνους που παραμονεύουν, ειδικά σε χώρους ανταλλαγής απόψεων (chat-rooms) και ύπαρξης σελίδων με ανακριβείς πληροφορίες.
Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς οφείλουν να αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους ως αυθύπαρκτες οντότητες με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Η κατανόηση των κινδύνων του διαδικτύου από τους ίδιους και η σωστή ενημέρωση των παιδιών απαιτεί γνώση, επιμονή, σεβασμό και αγάπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου